مشخصات پرده نوری

پرده نوری یک دستگاه‌ حساس به پرتوهای نور است که از یک یا تعداد بیشتری از پرتو‌های نوری بهره می‌برد و این پرتو‌ها را در قالب یک خط نوری از فرستنده، ارسال می‌کند و در طرف مقابل توسط یک دریافت کننده پرتو‌های ارسالی را دریافت می‌کند و به این وسیله محیطی را بصورت کاملا تحت کنترل و البته نامرئی ایجاد می‌نماید.

مهم‌ترین مشخصات پرده نوری

مشخصات کلی این قبیل دستگاه‌ها را می‌توان به شرح زیر بیان کرد:

  1. نوع ایمنی
  2. توانایی تفکیک پذیری یا میزان دقت دستگاه
  3. میزان ارتفاع حفاظت
  4. میزان دامنه حفاظت
  5. مدت زمان پاسخگویی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. نوع ایمنی

Type، ایمنی، دستورالعمل‌های ایمنی و خود مانیتوری self-monitoring لازم در سیستم دستگاه را مشخص می‌نماید. Type ایمنی می‌بایست تحت عنوان یک شاخصه‌ی عملی و عملکردی در تعیین کردن سطح خطر دستگاه بررسی و مشخص شود.
زمانی که وسیله امنیتی یا ایمنی‌ای که برای بکارگیری در سیستم اتوماسیون خریداری یا طراحی شده، یک دستگاه پرده نوری باشد (دستگاه پرده مراقبتی با عملکرد نوری فعال)، و مطابق با آنچه که در استاندارد مرجع شماره IEC614961-2  بیان گردیده است، type یا نوع ایمنی مد نظر به ” type 2 ” یا “type 4 ” بر می‌گردد.
شاید برای شما هم این پرسش مطرح شده باشد که چرا به جای واژه‌ی category از واژه Type استفاده می‌کنیم؟
این نکته از اهمیت نسبتا بالایی برخوردار است و به این دلیل است که زمانی که در خصوص انواع پرده‌های شبکه نوری و دستگاه های لیزر اسکنر‌ها گفتگو می‌شود، ناخودآگاه و به صورت نرمال اذهان افراد به سوی نوع “type ” امنیتی و ایمنی متمایل می‌شود؛ و این در شرایطی است که برای سایر تجهیزات‌ ایمنی به کار رفته در بخش‌های مختلف صنعتی یا امنیتی گزینه اولی که در نظر گرفته می‌شود ” category” ایمنی می‌باشد.

 

پرده نوری و انواع آن
بر اساس استاندارد مورد توافق جهانی شماره  IEC61496در خصوص تفاوت بین واژه ” type” و واژه ” category ” به این شکل آمده است که واژه ” type ” برای تعریف سطوح مختلف ایمنی در تجهیزات امنیتی و حافظتی نوری کاربرد دارد و مصطلح است.
به عنوان نمونه یک دستگاه پرده نوری از نوع سطح امنیتی ” type 2″، به پرده نوری‌ای گفته می‌شود که نیاز‌ها و خواسته‌های ایمنی در سطح category 2  را تامین و ارائه نماید و پرتو‌های نوری در آن خصوصیات ویژه‌ای را دارا هستند، که می‌توان به موارد متعددی از قبیل زاویه تابش پرتو‌های نور، ایمنی ایجاد شده در مقابل با تداخل نور و یا مواردی از این دست اشاره نمود.
همین مورد در خصوص سایر پرده‌های نوری از نوع “type 4 ” و یا اسکنر‌های لیزری از نوع ” type 3 ” هم قابل تعمیم است.”type ” نیز همانند ” category ” می‌توان برای مشخص کردن اینکه چه وسیله‌ای برای چه نوع سیستم امنیتی و حفاظتی قابل استفاده و مطلوب است، می‌توان به کارگیری کرد. به عنوان نمونه یک دستگاه پرده نوری با مشخصات عملکردی ” type 2 ” که به یک سیستم کنترلی از مدل ” category 2″، و یک سیستم مدار محفاظتی “category 2 ” را تشکیل می‌دهد . چنانچه در یک مدار محفاظتی که از نوع ” category 3 ” باشد، و یک سیستم پرده نوری از مدل‌های مشخصه “type 2″، متصل شود آن گاه سطح امنیتی و حفاظتی آن به سطح شماره ” 2 ” کاهش خواهد یافت، ولیکن در صورتی که که یک دستگاه پرده نوری با مشخصات عملکردی ” type 4 ” یا یک دستگاه اسکنر لیزری از نوع ” type 3″ آن را در بخش بندی category 3 حفظ خواهد کرد. و تنها و تنها یک سیستم پرده نوری از نوع ” type 4 ” و یک مدار ایمنی از بخش بندی “category 4 ” را در سطح شماره چهار نگه خواهد داشت.

2. توانایی تفکیک پذیری یا میزان دقت دستگاه

توانایی تفکیک پذیری یا میزان دقت یک دستگاه پرده نوری در حقیقت به کوچک‌ترین مقیاس یا اندازه اجسامی که چنانچه در منطقه تحت کنترل دستگاه قرار بگیرد، می‌تواند به وسیله‌ی اپتیک‌های پرده نوری شناسایی شده داده و منجر شود که سیستم حفاظتی پرده نوری حرکت و عملکرد آن دستگاه را متوقف نماید.
در پرده‌های نوری که دارای تنها یک پرتوی نوری می‌باشد: ضریب تفکیک پذیری که با ” R” مشخص می شود با اندازه قطر لنز برابر است.
در پرده‌های نوری که دارای چند پرتوی نوری می‌باشد: ضریب تفکیک پذیری ” R ” در این نوع پرده‌ها مساوی است با حاصل تجمیع قطر لنز + فاصله میان دو لنز مقابل عمل

R=D
R=P+D

میزان ارتفاع حفاظت

3. میزان ارتفاع حفاظت

میزانی ماکسیمم ارتفاعی می‌باشد که به وسیله‌ی پرده نوری قابل شناسایی و تشخیص باشد و تحت حافظت سیستم قرار می‌گیرد. چنانچه دستگاه پرده نوری را به شکل افقی نصب نمایی، این عدد نشانگر عمق حیطه و مکان محافظت می‌باشد.

4. میزان دامنه حفاظت

به حداکثر فاصله‌ای گفته می‎‌شود که می‌تواند میان فرستنده و دریافت کننده ایجاد شود و دستگاه در آن فاصله کارآیی داشته باشد.

5. مدت زمان پاسخگویی

به مدت زمان یا فاصله زمانی میان تشخیص ورود جسم به منطقه خطر تا زمان ارسال سیگنال هشدار مدت زمان پاسخگویی گفته می‌شود.

مزایای پرده‌های نوری

  1.  ایجاد ایمنی موثر در هنگام خستگی برای کاربر دستگاه.
  2. قابلیت نصب بسیار آسان و فوری، و با امکان نصب بر روی انواع دستگاه‌‌های مختلف حتی در صورتی که نیاز باشد دستگاه به صورت مرتب و متوالی از مکان خود جا به جا شود.
  3. ایجاد حفاظت در مقیاس بسیار بزرگ، چه به شکل مستقیم و یا درکل طول یک منطقه، و در جهت‌های متفاوت با هزینه نسبتا کم
  4.  افزایش طول عمر دستگاه
  5. ظاهر زیبا و منطبق بر ارگونومی

 

*(AOPD: (Active Optoelectronic Protective Device

 *(Protected Height)

*(Range)

 *(Response Time)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *