مراکز درمانی هوشمند

سیستم‌های پیشگیری از آتش سوزی مانند آب ‌پاش‌ها و سیستم‌‌های تزریق گاز‌های بی‌اثر می‌بایست توسط کارشناسان پیمانکار ساخت و بر طبق نیاز در فضاهای اداری، اتاق‌های بستری، بخش‌ها، اتاق ‌عمل و مکان نگهداری اطلاعات نصب شود‌. تجهیزات هوشمند به وسیله ارتباط با سیستم‌های کنترلی می‌توانند وضعیت کلید‌‌ها و وسایل فیزیکی از قبیل شیر‌ها و کلید‌‌ها و فلوی سیال را از راه دور بررسی و نظارت نماید؛ همچنین می‌توان تجهیزات را روی حالت دستی تنظیم کرد که در این صورت اگر حریق در مجموع رخ دهد تجهیزات مدکور صرفا آلارم خواهند داد‌.

سیستم پایش دود در مراکز درمانی ‌هوشمند

محاسن هوشمند سازی اماکن درمانی بسیار زیاد است، سیستم‌‌های پایش و خروج دود اغلب به جهت فراهم کردن زمان لازم برای خروج امن افراد حاضر در محیط (مراجعین، پرسنل، بیماران) از ساختمان پیش از وقوع آتش سوزی در ساختمان نصب می‌گردد. این سیستم‌ها اغلب به شکل مستقیم در محل خروجی واحد نصب می‌گردد.
همچنین حسگر‌های شعله و یا دود همچنین پنل‌های کنترلی به صورت حلقه کنترل آتش سوزی عمل می‌کنند‌. وسایلی مانند اگزوز فن‌ها یا فن‌های تخلیه، همچنین دمپر‌‌های دود یا به وسیله برق ‌رسانی از طریق منبع تغذیه شروع به فعالیت می‌کنند و یا از طریق اعلام شناساگر‌های آتش سوزی فعال می‌شوند. تنها مدل‌های خاصی از پنل‌های کنترلی، به صورت اتوماتیک و سیستمی کنترل می‌شود.
تجهیزات کنترل میزان و خروج دود که با منبع تغذیه‌های الکتریکی تعبیه شده در قسمت امن مرتبط هستند باید برای اطمینان از آمادگی کامل برای عملکرد به موقع و یا عملکرد صحیح تحت نظارت و چک دوره‌ای قرار گیرند. دمپر‌های خروج دود که در سیستم‌های تهویه مراکز درمانی تعبیه شده ‌است و در صورتی که حرارت را حس کنند بصورت فعال در می آیند، باید تحت نظارت باشند.
در حالت عادی می‌بایست دمپر‌ها هوا را به داخل سیستم تزریق کنند و در صورتی که دریچه‌ی دمپر‌ها بسته ‌شود باید سیستم هشدار بدهد‌؛ چون ممکن است با کم شدن فلوی هوای ورودی به اتاق بیماران بستری‌، مشکلاتی در فرآیند بهبود آن‌ها حادث شود.

کنترل باکتری و میزان آلودگی هوا در مراکز درمانی هوشمند

سیستم تشخیص نشتی آب و گاز در مراکز درمانی هوشمند

یکی خطرات بزرگ برای ساختمان‌ها نشتی آب می‌باشد؛ چون ممکن است باعث جاری شدن جریان آب، همچنین افزایش خطر برق ‌گرفتگی یا حریق و بالا رفتن میزان رشد و تکثیر باکتری‌‌های مضر شود؛ برای همین امر و برای شناسایی نقطه نشتی در ساختمان به یک سیستم برای تشخیص‌ نشتی ‌آب در ساختمان در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هوشمند احتیاج ‌است.
سنسور‌های تشخیص ‌نشتی در کلیه ساختمان‌های هوشمند و به ویژه در مراکز درمانی و بیمارستان‌های هوشمند می‌بایست در ‌نقاط مخفی و متعددی‌، مانند داکت‌های تاسیساتی طبقات، تونل‌ها و اتاق‌‌های که کابل در آن‌ها به کار رفته و یا مکان‌هایی که ممکن است به بروز حادثه منجر شود‌، نصب شوند‌.
برای اطمینان حاصل کردن از عکس العمل سریع و به موقع در زمان بروز حادثه این سیستم‌ها می‌‌توانند برای دادن آلارم‌، به یک‌ سری وسایل و یا کارمندان از به زیرساخت اصلی شبکه هوشمند متصل می‌شود. نشت گاز نیز توسط حسگر‌های حساس به گاز شناسایی و موقعیت یابی می‌شود‌. این سیستم می‌توانند سطح خطرناک نشتی گاز برای افراد و یا تجهیزاتی که با نشت گاز در ارتباط هستند شناسایی، مکان یابی و اعلام هشدار نماید‌.
این سنسور‌ها و حسگر‌ها می‌‌توانند وجود گازهای مختلف خطرناک و اشتعال ‌پذیر مانند مونو اکسید کربن را در مکان‌هایی مانند پارکینگ‌، اتاق سرور‌، مکان بویلر‌ها و سایر اماکن شناسایی و تشخیص دهند. هدف و برنامه غذایی برای عملکرد این سیستم‌ها، هشدار دادن به کارمندان تاسیسات و فعال در زیر مجموعه‌های تاسیساتی برای پیاده سازی فعالیت‌های لازم در راستای تخلیه از مکان مربوط می‌باشند.
این تجهیزات به زیر ساخت‌های شبکه های ‌هوشمند بیمارستان وصل است برای ایجاد اطمینان لازم از سرعت پاسخگویی و همچنین عملکرد مناسب در زمان لازم، آلارم‌هایی را به پرسنل واحد تاسیسات و نیروهای بخش درمانی می‌دهد.

بیمارستان هوشمند - قسمت دوم

امنیت در مراکز درمانی و بیمارستان‌های هوشمند

امنیت در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راهبرد‌ها برای اجرای کامل هوشمند سازی است. امنیت مراکز درمانی یکی از چالشی‌ترین مسائلی است که در معماری بنای بیمارستان‌ها باید بطور اکید لحاظ گردد. یک بیمارستان یا مرکز درمانی در حالت معمول از افراد مختلفی مانند: پرسنل، مراجعین، کارکنان خدماتی، بیماران، ملاقات کنندگان و سایرین مملو شده است.
همچنین یک مکان درمانی از مجموعه‌ای از بناها و ساختمان‌های همچون داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها، تصویربرداری و رادیولوژی، اتاق‌های عمل و ورودی‌های متعدد و … تشکیل شده است که به نظارت محیطی مستمر نیاز دارد. همه‌ی این موارد در طراحی اولیه سیستم ویژه مدیریت امنیت تاثیر گذار است.

تجهیزات لازم در مراکز درمانی و بیمارستان‌های هوشمند

سیستم‌های ویژه مدیریت امنیت مثل زیمنس plc و ifm سنسور که به زیرساخت‌های شبکه هوشمند اطلاعات متصل است می‌بایست در به وجود آوردن محیطی امن و قابل اطمینان برای بهره‌وری بیشتر کارمندان و همچنین رضایت مراجعین و تسریع بهبودی بیماران کمک کند.
المان‌ها و پارامتر‌های تاثیر گذاری همانند سیستم مدیریت و محافظت از اموال و همچنین سیستم‌های حفاظتی، از زیر شاخه‌های سیستم ویژه مدیریت امنیت در ساختمان‌های هوشمند محسوب می‌گردد‌.
تجهیزات و وسایلی که در مراکز درمانی و بیمارستان‌هایی که از فرایند هوشمند سازی بهره می‌برند استفاده شده و همچنین طراحی زیرساخت‌های لازم برای اجرای هوشمند سازی در ساختمان مراکز درمانی می‌بایست در بستری جدید، فناوری‌های لازم برای سیستم‌های امنیتی را فراهم سازد به گونه‌ای که این سیستم‌ها احتیاج به پیکر‌بندی و تشکیلات گسترده و بسیار بزرگی نداشته باشد‌.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *