بیمارستان هوشمند

در مورد محاسن هوشمند سازی مراکز درمانی و بیمارستان در مقاله قبلی که در مورد روش‌های هوشمند‌سازی بیمارستان بود، اشاره نمودیم که به طور جامع به دلایل نیاز به هوشمند سازی در مراکز درمانی و یک بیمارستان پرداختیم، در ادامه، مطالب ‌بیشتری از لزوم هوشمند ‌سازی بیان خواهیم کرد.

مهم‌ترین محاسن هوشمند سازی اماکن درمانی

از دیگر محاسن هوشمند ‌سازی در اماکن درمانی و بیمارستان می‌‌شود به موارد ذیل اشاره نمود.

  1. توزیع آب در ساختمان‌های درمانی هوشمند
  2. عملکرد سیستم‌های گرمایشی
  3. کنترل باکتری و میزان آلودگی هوا در مراکز درمانی هوشمند
  4. امنیت مراجعین و بیماران در مراکز درمانی هوشمند
  5. سیستم اعلام حریق در یک مرکز درمانی هوشمند‌
  6. پایش و کنترل ‌صوتی در اماکن ‌هوشمند
  7. سیگنال‌های دیجیتال در یک مرکز درمانی هوشمند
  8. روشنایی اضطراری در یک مرکز درمانی هوشمند

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. توزیع آب در ساختمان‌های درمانی هوشمند

در هوشمند سازی مراکز درمانی و بیمارستان سیستم آب رسانی برای تجهیزات تهویه مطبوع و همچنین فراهم نمودن شرایط محیطی مطلوب از اهمیت بسزایی برخوردار است. آب گرم و آب سردی که در تجهیزات گرمایش و تجهیزات سرمایش تولید می‌شود و به وسیله پمپ‌های مربوطه به دستگاه‌های تابشی و رادیاتور‌های سیستم تهویه مطبوع توزیع می‌گردد. این پمپ‌ها به صورت هوشمند می‌باشند و درایو‌های سرعت قابل تغییری دارند که در زمان طراحی در زیر ساخت‌های امکان هوشمند به ویژه بیمارستان‌ها لحاظ می‌گردند.

2. عملکرد سیستم‌های گرمایشی

سیستم‌های گرمایشی شامل دو بخش عمده می‌شوند.  بخش نخست که گرمای لازم برای تجهیزات داخلی را تامین می‌کنند و آب گرم باید به سیستم‌های تهویه داخلی و تجهیزات گرمایی پمپاژ شود. همچنین  منبع هوای داغ در این نوع تجهیزات باید طوری طراحی شود که مبدل‌های هوای گرم دمای مشخصی را در طول سال ایجاد کنند و بخش دوم برای گرم کردن هوای محیط بیرون طراحی شده‌اند تا گرمای اضافی خود را برای ایجاد تهویه محیط عمومی تخلیه می‌کنند و به این روش هزینه مصرف انرژی نیز کاهش می‌یابد.
برای سیستم خنک کننده و تجهیزات سرمایشی می‌بایست آب سرد در بین مبدل‌های سیستم تهویه با در نظر گرفتن اطلاعات پیش فرض در سرور‌های سیستم سردخانه توزیع گردد‌. این آب سرد با دمایی ثابت توزیع می‌شود. کنترل و پایش دمای این آب بسیار مهم و ضروری می‌باشد و تغیرات دمای آب سرد می‌تواند تاثیرات چشم گیری بر نتایج تحقیقات و مطالعات پزشکی و یا بر روی خروجی اطلاعات دیتا‌ها داشته باشد. برای پایش دمای آبی که در سیستم توزیع می‌گردد حسگر‌های دمایی میزان سردی آب در مناطق مختلف نصب می‌شوند.

کنترل باکتری و میزان آلودگی هوا در مراکز درمانی هوشمند

در صورت خروج  از شرایط تعریف شده آلارم‌های خاصی توسط سیستم به صورت SMS و یا صورت ایمیل ارسال و توسط متخصصین تاسیسات دریافت خواهند شد. در این سیستم پمپ‌ها به صورت مقدار کاهش در تقاضا سیستم را برای حفظ پایداری سیستم بصورت هوشمند کنترل می‌کنند. برای این منظور از حسگر‌های اختلاف فشار، ifm سنسور و همچنین پمپ‌هایی با سرعت داریو متغیر در سیستم استفاده می‌گردد.

3. کنترل باکتری و میزان آلودگی هوا در مراکز درمانی هوشمند

سیستم‌های تهویه مطبوع می‌بایست طوری طراحی گردند که مقدار ورودی باکتری‌ها به هوای محیط را محدود و پالایش کنند. بطور کلی ذرات معلق در هوا از طریق مسیر‌هایی که در ذیل اشاره شده به محیط وارد می‌گردند:

  • هوای ورودی یا هوای رفت
  • انتقال از هوای موجود در فضای مجاور
  • ریختن زباله توسط پرسنل خدماتی و اجرائی
  • ریختن زباله توسط مراجعین و یا بیماران
  • از طریق فعالیت‌های کادر درمان

کاهش مسیر‌های ورودی و سیستم پالایش هوای ورودی از مواردی است که می‌بایست در زمان طراحی زیر ساخت‌های یک مرکز درمانی یا بیمارستان هوشمند لحاظ گردد.

4. امنیت مراجعین و بیماران در مراکز درمانی هوشمند

یکی از مسائل بسیار مهم که در یک مرکز درمانی یا بیمارستان هوشمند می‌بایست لحاظ گردد امنیت زندگی مراجعین و بیماران است که به وسیله تجهیزات‌ هوشمند به راحتی می‌توان به این هدف دست یافت. بروز حریق در هر مکان یا ساختمانی احتمال دارد به وقوع بپیوندد و این مسئله در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است چون در صورتیکه در بیمارستان آتش سوزی رخ دهد، خروج افراد بیمار از مرکز درمانی به خاطر شرایط خاص جسمی و شرایط عمومی نا‌سالم، بسیار پیچیده‌تر و سخت‌تر از سایر مکان‌های اداری یا تجاری یا مسکونی می‌‌باشد. در ادامه بحث به کمک‌هایی که سیستم‌های ‌هوشمند در یک مرکز درمانی هوشمند می‌تواند در خصوص وقوع آتش سوزی انجام دهد خواهیم پرداخت:

سیستم اعلام حریق در یک مرکز درمانی هوشمند‌

5. سیستم اعلام حریق در یک مرکز درمانی هوشمند‌

سیستم اعلام حریق یکی از محاسن مراکز درمانی یا بیمارستان‌های هوشمند است که می‌شود به آن اشاره کرد. برای این منظور از سیستم‌‌های اعلام‌ آتش سوزی با توانایی آدرس ‌پذیری، مجهز به شناسا گر‌های دودی و حرارتی متناسب برای محیط‌های پشتیبانی در سایر بخش‌ها  و قسمت‌های یک بیمارستان استفاده می‌شود. این سیستم‌های اعلام ‌حریق دمایی مثل سیستم‌‌های پایش و کنترل صوتی قابلیت برنامه ‌ریزی دارند. سیستم‌های هشدار حریق، می‌تواند در صورت بروز آتش سوزی سایر  سیستم‌های پایش شرایط محیطی در مرکز درمانی هوشمند را غیر ‌فعال نماید.

6. پایش و کنترل ‌صوتی در اماکن ‌هوشمند

سیستم‌‌های پایش ‌صوتی در صورت وقوع حادثه‌هایی مانند هشدار‌حریق‌، برای اعلام پیغام‌های خروج و یا پیام‌‌های اضطراری مختلف نصب و راه اندازی می‌گردند. این تجهیزات شامل سیستم ‌مرکزی که با آمپلی ‌فایر‌ها، منابع تغذیه‌، بلند گو‌ها و واحد‌های پیغام دیجیتال تجهیز می‌گردد و می‌بایست به سیستم هشدار ‌حریق مرکزی کنترل و در صورت رخ دادن خطا یا اخطار فعال یا نظارت گردد.

7. سیگنال‌های دیجیتال در یک مرکز درمانی هوشمند

اکثرا برای اطلاع‌رسانی به افراد از این سیگنال‌‌‌ها در مکان‌های عمومی استفاده می‌شود. وقتی که سیستم از وقوع آتش سوزی ‌توسط سیگنال‌های دریافتی مطلع می‌شود می‌بایست پیغام‌های اضطراری را برای اطلاع اشخاص حاضر در محل روی نمایشگر‌ها و سیستم‌های اطلاع رسانی را به نمایش در آورد.

8. روشنایی اضطراری در یک مرکز درمانی هوشمند

سیستم‌های روشنایی اضطراری به وسیله باتری‌های یو پی اس تامین انرژی و برق ‌رسانی می‌شوند. این سیستم می‌تواند به‌ یک شبکه‌ای یکپارچه که از اتاق فرمان مرکزی دستور می‌گیرد کنترل شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *